W dniu 8.10.2015 przedstawiona tu propozycja stała się obowiązującym prawem! Dz.U. 2015 poz. 1314
Anna
Furmann, Edyta Bogusz,
Piotr Perz, Piotr Pękala, Henryk Lubawy
UAM Poznań
Marek
Niewiarowicz
Uniwersytet Medyczny Poznań
Projekt
badawczy-rozwojowy
Decyzja MNiSW nr 0393/R/H03/2008/04
Numer rejestracyjny wniosku: N R11 0008 04
pod kierownictwem prof. Edwarda Hojana
O projekcie przeczytać można w artykule: Dźwięki są "mową" uniwersalną, "Życie Uniwersyteckie" nr 09 (192) wrzesień 2009, strona 18.
oraz "Opracowanie metody nauki orientacji przestrzennej w dużym mieście dla osób niewidomych z wykorzystaniem dźwięków środowiska", Głos Politechniki Rok XVII NR 6 (143) 2009, strona 16
Poniżej przedstawiamy jedynie informacje dotyczące zadania opracowania nowych norm sygnalizacji akustycznej.
Przebieg badań oraz szczegółowe wnioski wraz z propozycją
zostały przedstawione w artykule:
.
Propozycja
ujednolicenia sygnalizacji akustycznej na przejściach dla pieszych w Polsce,
TYFLOŚWIAT NR 3 (9) 2010
Ponad to polecamy artykuł pokazujący na czym polega problem
z sygnalizacją akustyczną:
.
Sygnalizacja na przejściach dla pieszych,
TYFLOŚWIAT NR 1 (1) 2008
Aby posłuchać pobierz plik mp3 o rozmiarze 5,2 MB z serwera radia.
lub skorzystaj z linku do strony audycji "Sygnały świata - Poznań, Wielkopolska" na serwerze
Radia Merkury Poznań.
Ponad to zagadnienie ujednolicenia sygnalizacji akustycznej na przejściach dla pieszych zostało przedstawione w monografii:
Bezpieczeństwo osób niewidomych i słabowidzących
w ruchu drogowym.
Wybrane aspekty praktyczne.
Redakcja naukowa : Katarzyna Laskowska, Wojciech Filipkowski, Ewa Glińska
Wydział Prawa Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014
ISBN: 978-83-939949-0-8
Wdrożenie badań prowadzonych przez poznańskich akustyków w postaci regulacji prawnej zostało zauważone w
artykule Bezpieczniejsze przejścia dla pieszych, "Życie Uniwersyteckie" nr 11 (266) listopad 2015, strona 19.
Zagadnienie ujednolicenia sygnalizacji akustycznej na przejściach dla pieszych zostało przedstawione w nieco szerszym kontekście dostępności przestrzeni publicznej w opracowaniu:
Projektowanie i adaptacja
przestrzeni publicznej do potrzeb
osób niewidomych i słabowidzących
zalecenia i przepisy
Polski Związek Niewidomych
Centrum Rehabilitacji
ISBN 978-83-934505-1-0
© Copyright by Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny
Warszawa 2016 PDF
Badania nad sygnalizacją akustyczną na przejściach dla pieszych były realizowane w latach 2008 -2010 w ramach projektu badawczo-rozwojowego, zatytułowanego "Opracowanie metody nauki orientacji przestrzennej w dużym mieście dla osób niewidomych z wykorzystaniem dźwięków środowiska" pod kierownictwem prof. dr hab. Edwarda Hojana, jako trzecie zadanie badawcze określone jako "Badania parametrów akustycznych, które będą podstawą opracowania nowych standardów (norm) dotyczących sygnalizacji świetlno-dźwiękowej na przejściach dla pieszych - niewidomych".
Prezentowana tu propozycja ujednolicenia sygnalizacji akustycznej stała się obowiązującą normą prawnaą na podstawie:
z dnia 14 października 2022
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 21 listopada 2022 r.
Poz. 2377
Wyciszenie emisji sygnału akustycznego, zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem, dopuszcza się wyłącznie w przypadku zapewnienia możliwości wzbudzenia emisji sygnału poprzez trzykrotne użycie przycisku (detektora).
Jednorazowe wzbudzenie emisji sygnału akustycznego powinno zapewnić nadawanie tego sygnału do zakończenia pierwszego pełnego okresu fazy światła zielonego.
Wydaje się, że konieczność dostosowania i ujednolicenia
sygnalizacji akustycznej na przejściach dla pieszych, jako jednego z elementów dostępności przestrzeni publicznej, wynika wprost z
artykułu 9. Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych.
1. Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym samodzielne życie i pełne
uczestnictwo we wszystkich sferach życia, Państwa-Strony podejmą stosowne kroki celem zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostepu, na równych zasadach z innymi obywatelami, do
środowiska fizycznego, transportu, informacji i komunikacji międzyludzkiej, w tym technologii i systemów komunikacyjnych i informacyjnych, oraz do innych udogodnień i usług oferowanych całemu społeczeństwu, zarówno w
środowiskach miejskich, jak i wiejskich. Te działania, włącznie z rozpoznawaniem i usuwaniem przeszkód i barier na drodze do
dostepności, będą dotyczyć między innymi:
(a) Budynków, dróg,
środków transportu oraz innych obiektów, w tym szkół, mieszkalnictwa,
ośrodków medycznych i miejsc pracy;
(b) Usług informacyjnych, komunikacyjnych i innych, w tym usług elektronicznych, jak również usług w zakresie pomocy w nagłych wypadkach.
2. Państwa Strony podejma równiez odpowiednie srodki w celu:
(a) opracowywania, ogłaszania i monitorowania wdrażania minimalnych standardów i wytycznych w sprawie
dostępności urządzeń i usług ogólnie dostepnych lub powszechnie zapewnianych,
(b) zapewnienia, że instytucje prywatne, które oferują urządzenia i usługi ogólnie dostępne lub powszechnie zapewniane, będą brały pod uwagę wszystkie aspekty ich
dostępności dla osób niepełnosprawnych,
(c) zapewnienia szkolenia wszystkim zainteresowanym na temat
dostępności dla osób niepełnosprawnych,
(d) zapewnienia w ogólnodostępnych budynkach i innych obiektach oznakowania w alfabecie Braillea oraz w formach łatwych do czytania i zrozumienia,
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych przyjęta została przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 13 grudnia 2006 roku,
rząd Polski podpisał ją 20 marca 2007 r., natomiast ratyfikacja Konwencji przez Polskę miała miejsce 6 września 2012r.
Z jej pełną treścią można się zapoznać na stronie o adresie:
https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych